رئیس شبکه دامپزشکی درگز گفت: شهرستان درگز با تولید حدود ۲۵۰ تن ماهی قزل‌آلا در سال قطب اصلی تولید این ماهی در خراسان رضوی است.

تولید سالانه حدود ۲۵۰ تن ماهی قزل آلا در درگز

به گزارش قدس خراسان، حامد شمس اظهار کرد: درگز با داشتن سه رودخانه دائمی و چشمه‌های روان همیشگی یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهی قزل‌آلا در این استان است. در حال حاضر با داشتن حدود ۱۰ استخر پرورش ماهی با ظرفیتی حدود ۲۵۰ تن در سال توانایی عرضه ماهی به نقاط مختلف استان و کشور را داریم.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز در خصوص روش تشخیص ماهی قزل‌آلای سالم گفت: در ماهی تازه سالم چشم‌ها براق، محدب و کاملا برآمده و با مردمک روشـن و قرنیـه شـفاف است.

وی افزود: گوشت ماهی تازه سالم دارای حالت ارتجاعی (الاستیکی) است که با فشار انگشت نشانه بر روی عضلات پشتی اطراف ستون فقرات ماهی قابل تشخیص است و اثر فرورفتگی ناشی از فشار انگشت روی عضلات باقی نمی‌ماند.

شمس بیان کرد: در ماهی تازه سالم درجه یک رنگ آبشش قرمز روشن بدون موکوس و همچنین دارای پوست روشن، براق و بدون تغییر رنگ است.

رئیس شبکه دامپزشکی درگز ادامه داد: مهم‌ترین ﻋﻼﻣﺖ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺎهی ﺳﺎﻟﻢ از ﻓﺎﺳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﻮام و ﺣﺎﻟﺖ ﻇﺎﻫﺮی آن اﺳﺖ ﻛﻪ در ماهیان ﺳﺎﻟﻢ ﺳﻔﺖ و ﺳﺨﺖ ﺑﻮده و در ﻣﺎﻫﻴﺎن ﻓﺎﺳﺪ ﻧﺮم و ﺷﻞ اﺳﺖ.

وی بیان کرد: قزل‌آلا حتی در زمانی که تازه از آب گرفته شده، دارای ترشحات موکوسی و لزج است. ضمنا این ترشحات روی آبشش و هم پوست می‌تواند باشد، غالبا بوی فساد ماهی بویی شبیه به بوی آمونیاک بوده ولی هرگونه بوی نامطبوع دیگر مثل اسیدی و تندی می‌تواند نشان از فساد باشد.

شمس گفت: اکیپ‌های نظارتی دامپزشکی در ایام عید و ماه مبارک رمضان با شماره تلفن ۱۵۱۲ آماده رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.